Vaihtoehdoista uudeksi kiltikseksi

Yleinen Fyysikkokiltaan ja fyysikkouteen liittyvä keskustelu
Post Reply
Melroc

Vaihtoehdoista uudeksi kiltikseksi

Post by Melroc » 30.09.2015 16:35

Moikkelis!

Kiltishinaukseen liittyen kuulin, että yksi iso huone olisi saanut huomattavaa kannatusta raadissa. Minusta yhden huoneen vaihtoehto (Y134) on selkeästi monihuonevaihtoehtoa huonompi (Y144-Y151). Alla syitä miksi monihuonevaihtoehto on parempi:

- Useampi huone, joissa voidaan tehdä erilaisia asioita toisia häiritsemättä. (jossain voi hinata ja toisaalla tehä laskareita)
- Meluongelmaa ei pääse syntymään samassa mittakaavassa verrattuna yhden huoneen vaihtoehdossa.
- Oma piha (Siis muistatteko koneen kiltiksen kaikki kivat pihatapahtumat. Minä ainakin muistelen niitä lämmöllä :) )
- Selkeät eteiset, kengät eivät vaeltele pitkin kiltistä
- Oma vessa ja suihku, sekä yleiset vessat lähempänä. Toisessa vaihtoehdossa täytyy kävellä pitkä matka HUBin vessoihin.
- Helpompi roudaus- ja rakentelumahdollisuudet, kun on oma ulko-ovi
- Kunnon keittiö, jota voivat käyttää sekä kiltalaiset että killan toimihenkilöt. (sis. pesukone ja hella+uuni)
- Saadaan enemmän rahaa kiltahuoneen kalustukseen, koska rahaa ei kulu vesipisteen yms. rakentamiseen
- Ulko-oven lähelle pääsee ajamaan autolla, eli kaikki roudaus mitä tapahtuu kiltikselle ja kiltikseltä helpottuu hyvin paljon.
- Enemmän potentiaalia säilytystilalle, esim. kaappien paikkoja enemmän
- Enemmän neliöitä, jopa jos lasketaan vain käyttöhuoneet (4 kpl)
- Lafka haluiaisi mieluummin antaa monihuoneratkaisun. (ei tarvi rakentaa vesipistettä)
- Y134 saattaa muuttua yleiseksi oleskeluhuoneeksi, jolloin enemmän oleskelutilaa kiltalaisille (kiltiksen esittelijän mukaan)
- Kiltiksen käytössä isossa huoneessa saattaa syntyä vain yksi iso klikki (niitä pelättyjä N:iä, jotka pelaavat wörmsiä), kun taas monihuoneella voisi syntyä noin huoneiden verran klikkejä (3-4 kpl), jolloin klikit voisivat koostua kiltalaisia laajemmalla skaalalla. Samalla myös ujompien olisi helpompi päästä mukaan pienempään porukkaan kuin isoon.

T. Heikki Nurmi

ps. Nykyistä IKEAn laatikostoa ei voi käyttää ison huoneen pohjapiirustuksen mukaan, koska se kaatuu taaksepäin kun siinä on huonot jalat.

Marianne Honkasaari

Re: Vaihtoehdoista uudeksi kiltikseksi

Post by Marianne Honkasaari » 01.10.2015 16:08

Moikka!

Molemmissa kiltisvaihtoehdoissa on omat hyvät puolensa ja omat miinuksensa. Minä en ole vielä selkeästi kallistunut kummankaan puoleen, koska kahden niin erilaisen vaihtoehdon välillä on hankala päättää. Toivoisin vain, että kukaan ei suoralta käsin esimerkiksi nykyisen monihuonekiltiksen perusteella tyrmäisi toista, vaan oikeasti pohtisi molemmat vaihtoehdot läpi ja ymmärtäisi molempien hyvät ja huonot puolet. Heikki onkin pitkälti listannut monihuoneisen kiltisvaihtoehdon hyvät puolet sekä yhden ison tilan huonot puolet. Haluaisin nyt tuoda kuitenkin omat mielipiteeni esille molemmista, jotta myös ison tilan hyvät puolet ja monihuonetilan huonot puolet pääsisivät ajatuksiinne.

Lähdetään siitä, että nykyisellä kiltiksellä kiltalaiset ovat jakautuneet aika lailla omiin kuppikuntiinsa. Vanhemmat kiltalaiset yleensä valtaavat olkkarin eli mukavan hengailualueen, mikä pitkälti jättää nuorempien käyttöön vain opiskelutilat. Uusi monihuoneinen kiltis muodostaisi taas aivan samanlaiset olosuhteet. Minun mielestäni kiltiksen tulisi olla ensisijaisesti paikka, minne kaikki saisivat tulla hengailemaan ja rentoutumaan ja nauttimaan toisten seurasta, eikä niin että tämä mahdollisuus tarjoutuu vain sille tietylle poppoolle. Voin ainakin omasta puolestani sanoa, että fuksina ja tupsuna kiltis ei näyttäytynyt minulle kutsuvana paikkana, jossa voisi hengailla, eikä siellä näin ollen tullutkaan aikaa vietettyä kuin harvoin. Isoon avoimeen huoneeseen saataisiin enemmän olkkarimaista tilaa, joten se tarjoaisi paljon paremman mahdollisuuden siihen, että kiltiksestä muodostuisi koko killan olkkari.

Sitten opiskelutilat. Monihuoneisen kiltiksen isoimmasta huoneestahan tulisi varmastikin nykyisen olkkarin kaltainen, eli opiskelutiloisiksi jäisivät kaksi pienempää huonetta. Ja nämä ovat todella pieniä, Lumoa pienempiä. Niihin ei saataisi pöytää jonka molemmin puolin porukassa voitaisiin laskareita vääntää. Pöydät pitäisi laittaa seiniä vasten ja nykyiset koneet veisivät aika pitkälti pöytätilan. Voisi tietysti sisustaa sitenkin, että lattialle heitellään fatboyta ja läppärisylitasoja, mutta tämäkään ei mielestäni kovin hyviä opiskelumahdollisuuksia tarjoaisi esimerkiksi niiden laskareiden tekoon. Isossa tilassa puolestaan yhteen kohtaan huonetta voisi heittää suurehkon pöydän, jonka ympärille mahtuisikin ihmisiä. Tilaa saisi jaettua ääntä imevillä väliseinillä. Eihän siitä tietenkään samalla lailla hiljaista saisi kuin oikeilla seinillä, mutta ei opiskeluhuoneessa nykyäänkään aina niin hiljaista ole. Ja jos kaipaa hyvin hiljaista tilaa joskus, aivan lähistöllä U-siivessä on monessa kerroksessa huoneista, mistä tilaa löytyy jos Hub on täynnä.

Lisäksi en usko killan tarvitsevan keittiötä uuneineen ja liesineen, vaan uskon astianpesukoneen, jääkaappien, mikron yms. riittävän killan tarpeisiin. Eihän nykyiselläkään kiltiksellä ole keittiötä kokonaisvaltaisesti voitu käyttää. Oma ulko-ovi olisi kyllä kiva ja sitä kautta ikään kuin oma piha, ja oma ovi tietysti Hottiksen roudausta helpottaisi. Hubin ulko-ovikaan ei kuitenkaan ole kaukana, joten kyllä Y134:stä pääsee myös aika kätevästi ulos. Lisäksi koululta saadaan joka tapauksessa rahaa sisustamiseen/uusia huonekaluja, joten en murehtisi liikoja esimerkiksi nykyisen IKEAn laatikoston kohtaloa.

Lisäksi haluaisin sanoa, että mitä minä olen kuullut, molemmilla vaihtoehdoilla on kannattajia. Eli vaikka lista kiltiksen seinällä on ajatuksena hyvä, se on aika vääristynyt, koska sen on laittanut se poppoo, joka ei harkitsekaan toista vaihtoehtoa.

Toivottavasti pohtisitte molempia vaihtoehtoja, raati ainakin pohtii ja kuuntelee.

Terveisin,
Marianne Honkasaari

Melroc

Post by Melroc » 01.10.2015 16:58

Moips!

Keittiölle olisi ollut nykyiselläkin kiltiksellä käyttöä, mutta liesituulettimen ominaisuuksien takia sitä ei ole voinut käyttää. Jos nykysellä liedellä tekee jotain, aiheuttaa se palohälytyksen. Monihuoneessa ei ole tätä ongelmaa, koska se on entinen vahtimestarin kämppä tms.

T. Heikki Nurmi

Samuli Turunen

Post by Samuli Turunen » 01.10.2015 17:52

Morjens!

Mieleeni tuli vielä pari juttua. Koetin tuosta pohjapiirroksesta mittailla noiden huoneiden kokoa; nuo monihuoneisen tilan pikkuhuoneet ovat leveydeltään jotain 2-2,5 metrin väliltä. Omasta mielestäni se tarkoittaa, että pienet huoneet ovat ahtaita usealle ihmiselle ja opiskeluun (tai muuhun toimintaan) tarkoitetuille kalusteille. Samoin kiltiksen sisäänkulkureitillä oleva keittiökäytävä on luokkaa metrin levyinen, eli voinee olla aika tukossa jo muutamasta ihmisestä.

Meluongelmaan liittyen ottaisin huomioon, että tilanpuutteen vuoksi pikkuhuoneiden väliset ovet voidaan joutua poistamaan (jos niitä edes oli) ja ihmiset ovat monihuonevaihtoehdossakin varsin lähellä toisiaan. Melu ei siis ole välttämättä samalla tapaa hallinnassa, kuin nykyisellä monen huoneen kiltiksellä.

Roudaukseen liittyen, tuo avoin tila olisi raatikaapiksi kaavaillun Y135:n vieressä, joten se voisi olla kaapilla asioiville ihmisille helpompi tila. Raatikaapista en kylläkään ole ihan varma, korjatkaa jos tila olikin joki muu. Lisäksi roudaukseen liittyy jo mainittu tilojen ahtaus.

Muuten komppaan Mariannen ajatuksia täysin. Heikki esitti myös monta hyvää ja kiistämätöntä monihuoneisen vaihtoehdon plussaa. Tuosta keittiön käytöstä olen hieman skeptinen, tai en ole ihan vakuuttunut että vaksin vanhaa liettä voitaisi varmuudella käyttää. Viittaan tällä nyt yleisiin haamuhälytyksiin. Onkohan tuossa asunnossa asunut ketään rakennuksen remontin jälkeen ja siten liettä oikeasti käyttänyt?

Piis and lööv,
Samuli

Antti Ukkonen

Post by Antti Ukkonen » 01.10.2015 18:27

Moikka!

Heitänpä jo tällaisen vanhan jäärän statusta lähestyvän mielipiteen, joka sivuaa paljolti edellisiä postauksia. Henkilökohtaisesti olin maanantain kiltisesittelyn jälkeen sitä mieltä, että monihuoneinen on parempi. Syyt ovat pitkälti samoja mitä Heikin postauksessa. Monihuoneisuus mahdollistaisi kiltiksellä pienen puuhastelun ja rauhallisen kokoustamisen (jos siis pienemmät huoneet allokoitaisiin esim. toinen opiskelu- ja toinen ns. kokous-&reiskailuhuoneeksi), perinteisen olohuonemölinän lisäksi. Keittöstä itse pitäisin, jos olisin kilta-aktiivi. Nyt sitä liettä saisi jopa käyttääkin, sillä esittelyn pitänyt henkilö (suunnitteluarkkitehti?) sanoi, että liesituuletin vaihdetaan määräysten mukaiseksi eikä näin ollen hälytyksistä pitäisi tulla vaaraa. Muistuttaisin myös, että kiltiksten historian "pahin" palohälytys on saatu aikaan pelkällä mikroaaltouunilla :P. Ja tuolla voisi tehdä kokoustarjoiluja ja järjestää pienimuotoisia kokkailuiltoja, eikä tarvitsisi olla jonkun kotona. Ongelmaksi muodostunee nykykiltikseltäkin tuttu "emmä nyt jaksa siivoo" -ilmiö. Keittiökäytävän ahtaus on kieltämättä miinus.

Lisäksi oma vessa (suihku on myös tosi jees) on sinällään kiva, mutta Heikin mainitsema HUBin vessojen kaukaisuus ei ole mun mielestä ongelma. Eli jos ei jaksa kävellä tota matkaa, niin ei kyllä ole oikeasti saniteettitiloja vaativa hätä (en kannusta kuitenkaan ulostamaan muualle kuin WC-tiloihin).

Eteinen (vaikka se onkin aika pieni) olisi positiivinen asia, sillä fyysikoiden kenkien siististisäilyttämistaidot ovat melko kehnot kokemusteni mukaan. Myös oma ulko-ovi takapihoineen on aika iso plussa roudausten kannalta. Konetalon kiltiksen takapiha oli mukavaa hengailualuetta. Toki, tässä uudessa ei olisi niin paljon yksityisyyttä.

Mutta eipä mulla yksihuoneistakaan vastaan oo erityisemmin mitään. Mutta tolla valinnalla linjataan aika paljon sitä, missä kiltajuttuja tehdään. Yksihuoneisessa ei voi, mun näkemyksen mukaan, hirveesti montaa eri asiaa tehdä yhtä helposti, eikä mahdollisuuksiakaan ole niin hyvin (esim. keittiö, säilytystila, joidenkin juttujen vaatima 'oma rauha'). Yleinen yhtenäinen pöhinä yksihuoneisessa olisi paremmin saavutettavissa. Mutta toisaalta, onko kuitenkin olemassa se riski, että nykyinen ns. olohuonejengi valtaa sen yksin eivätkä muut käy kiltiksellä enää ollenkaan? Ja olohuonejengi pärjäisi tolla monihuoneisen pienemmällä erillisellä olkkarilla varmasti vallan mainiosti.

All in all, mun mielestä monihuoneinen on parempi sen varustelutason ja toiminnallisuuden takia. Mulle arvossa on se, että kiltiksellä voi tarvittaessa puuhastella ja kokoustaa eikä pelkästään juoda kahvia ja jauhaa skeidaa. Jos kuitenkin pikkuhuoneet koetaan liian pieniksi käytännössä, niin sitten homma on sillä selvä, ja yksihuoneinen vaihtoehto voittakoon. Luotan, että, valitsee raati kumman tahansa, on asiat puntaroitu ja perusteltu oikein.

Terkuin,
Antti

Katrinen

Post by Katrinen » 01.10.2015 23:26

Terppa!

Enpäs itse ehtinytkään tänään aikaisemmin koneen ääreen, mutta ajattelin jättää oman mielipiteeni tänne myös. Ensinnäkin halua sanoa, että kiltiksen seinällä olevan äänestyslappusen tarkoitus oli kartoittaa kiltalaisten mielipidettä asiasta. Tarkoitus ei siis ollut suoraan ajaa toista vaihtoehtoa, vaikka monihuonekiltistä kannattaneet sen pykäsivätkin pystyyn ja pyysin jokaista kiltiksellä silloin aikaa viettänyttä äänestämään, mikäli mielipidettä löytyi. Myönnän että asiaa ei ehkä kaikilta puolin tehty kovin tahdokkaasti ja ymmärrän toki, että joillekin voi olla suurempi kynnys laittaa nimensä paperiin, jos kaikki ennen sitä allekirjoittaneet ovat olleet erimieltä. Äänestyksen tarkoituksena ei ollut kerätä vain listaa ketkä ovat monihuoneisen puolella vaan kartoittaa kiltalaisten näkemyksiä.

Olen monellakin tapaa varmasti puolueellinen äänestäjä, sillä itse oli kiltiksellä ehdottomasti eniten aikaa viettänyt Ankeassa, joten tottakai toivoisin uudelta kiltikseltä myös yhtä rentoa, pehmää ja kuitenkin opikselulleni sopivaa huonetta. Vaikka Ankea onkin nyt puoliksi täynnä speksirojua, on huone silti ollut syksyllä paljolla käytöllä, joten tähäm tyyppiseen käyttöön monihuonekiltiksen pienet huoneet voisivat silitkin kelvata. Ymmärrän kuitenin huolen pientenhuoneiden riittämättömyydestä, mutta minulle kiltisellä tärkeintä on sen monimuotoisuus: siellä saa myös ne laskarit tehtyä eikä vain kuunneltua erinäistä hinausta. Killassamme on hyvin erilaisia henkilöitä ja toivoisin että uudeltakin kiltikseltä löytyisi sieltäkin jokaiselle jotain. Yhdestä isosta huoneesta saisi varmasti ulkonäöllisesti miellyttävämään ja sinäänsä viihtyvämmän ja kutsuvamman, mutta monikulttuurihuoneesta voisi saada kotoisan, vaikka ahtaus ja alituinen ruuhka varmasti ovatkin ongelma.

On kovin valitettavaa, että tällä päätöksellä on näin kiire, sillä tämä asia koskettaa monia kiltalaisia ja olisi ollut mukavaa jos kiltalaisten kuulemiseen olisi ollut enemmän aikaa. Luotan kuitenkin raadin kykyyn tehdä perusteltuja päätöksiä, mutta olisi silti toivonut enemmän keskustelua raadin ja killan välille. Eiköhän kiltiksestä ihan hyvä hengeilupaikka tule kumpi sitten valitaankin, vaikka toivoisinkin, että kiltis voisi olla enemmänkin kuin vain hengailupaikka.

Toivottavasti kellekään ei takiani ole tullut pahamieli.
Katri

PS: ei se raatikaapi Y135 kovin kaukana monihuoneisestakaan kiltiksestä ole.

Marianne Honkasaari

Post by Marianne Honkasaari » 02.10.2015 13:50

Heissan!

Raati on tänään tehnyt päätöksensä ja uudeksi kiltikseksi valikoitui Y144-Y151 eli monihuoneinen vaihtoehto. Tehdään siitä kiva paikka kaikille kiltalaisille majailla! Muutto tosiaan ajoittuu todennäköisesti vuodenvaihteen paikkeille. Lisätietoa aikataulusta, sisustusjutuista ja muista seuraa killan tiedotteissa sitä mukaa kun tietoa saadaan!

T. Marianne

Post Reply