Killan nettisivuista

Yleinen Fyysikkokiltaan ja fyysikkouteen liittyvä keskustelu
Post Reply
Lari Koponen

Killan nettisivuista

Post by Lari Koponen » 18.03.2015 20:49

Eräs amerikkalainen firma, jonka nimen löytää hakukoneesta lähestyi minua sähköpostitse. Tai, no heidän automaattinen tekoälynsä lähestyi. Ovat ottaneet käyttöön uuden tavan mitata verkkosivujen mobiiliyhteensopivuutta. Testattuaan 1050 eri killan sivuilta löytyvää sivua olivat todenneet 85 % niistä olevan "kriittisesti viallisia". Itse luku ei yllätä minua, mutta se, että joku kykeni ja viitsi sen automaattisesti puolestamme mittaamaan yllätti minut. Hieman jopa pelottavaa.* Ajattelinkin siis jakaa tämän stalkkauskokemuksen kanssanne.

Tyypillisiä vikoja olivat 890 sivulta (kaikki Joomlan alainen sisältö, varjo-opintowiki) puuttuva viewport-tägi, jotta mobiiliselain tietäisi minkälaisena sivu tulee piirtää (nyt siis piirretään kuten työpöydälle, kun tätä ei ole määritelty); 890 sivulla oleva liian pieni leipätekstin koko (g...len mielestä perustason leipätekstin koon tulee olla fontista riippuen noin 16 px (sivuilla on yleisesti käytössä 80 % tästä, eli 12,8 px fonttikoko); liian lähellä toisiaan olevia kosketukseen reagoivia elementtejä 889 sivulla (löytääköhän kukaan teistä tuota yhtä vähän toimivampaa sivua, se oli hieman yllättävässä paikassa); ja lisäksi 62 sivua (varjo-opintowiki) joissa koko ruutua ei käytetä hyväksi.

* Toisaalta pelottavuutta vähentää huomattavasti se, että lähettivät edelleen minulle virheilmoituksen. Aivan kaikkea eivät siis vielä osaa itse puolestamme selvittää.

PS. Minä niin vihaan niitä ihmisiä, jotka ovat kehittäneet CSS-kokomääreet: "Some designers and developers may be misled when seeing inches or points used — they are physical dimensions but do not necessarily correspond to their real-world sizes." (Myös millimetri CSS-tiedostossa voi näyttää lyhemmältä kuin millimetri luonnossa.)

Post Reply