Fuusio 67 -- Mitä sinä haluaisit Fuusiolta?

Yleinen Fyysikkokiltaan ja fyysikkouteen liittyvä keskustelu
Post Reply
Mariia Keitaanniemi

Fuusio 67 -- Mitä sinä haluaisit Fuusiolta?

Post by Mariia Keitaanniemi » 28.10.2013 17:57

Moikka kiltalaiset,

Kilta täyttää ensi vuonna 67-vuotta ja sitä juhlistetaan tuttuun tapaan Fuusiolla. Fuusiota vietetään tyypillisesti kolmen ruokalajin illallisen parissa ravintolatiloissa. Maailmantalous vaikuttaa myös Fuusioon, niin harmillista kuin se onkin...

Kilta maksaa Fuusiosta puhtaasti noin 3000 euroa vuodessa, tähän päälle Fuusion saamat sponssit. Muutaman viime vuoden aikana sponsseja on irronnut yhä vähemmän, kun firmat antanvat rahaa mielummin muuhun kuin vuosijuhliin. Samalla ravintoloiden ja pitopalveluiden hinnat ovat nousseet lähes parikymppiä muutamassa vuodessa. Ravintolasta saamamme tarjoukset osoittavat, että pöytiin tarjoillun kolmen ruokalajin menuun juomineen saa keskimäärin halvimmillaan noin 64-75 €/hlö (tila sisältyy hintaan). Vastaavasti pitopalvelulta tilattuna pelkät ruoat ovat 30-40 €/hlö. Vuosijuhliin soveltuvat vuokrattavat tilat ovat noin 10-20€/hlö 120 hengen vuosijuhlille. Tällöin pelkän pääjuhlan kustannukset nousevat karkeasti 45-75 euroon. Cocktail-tilaisuus, kuljetukset ja jatkot tulevat vielä tähän päälle ja niiden kulut ovat noin 35 €/hlö. Tämä tarkoittaa, että karkeasti arvioiden Fuusion kustannukset per osallistuja ovat 110 €.

Fuusio on tähän asti maksanut enimmillään 65 €. Kuten aiemmasta selvityksestä voi huomata, ei 65 euron osallistumismaksu riitä mitenkään kattamaan vuosijuhlien kuluja. Eikä se ole tarkoituskaan. Sponssirahaa on tarkoitus saada noin 1700 € ja kilta tukee Fuusiota noin 3000 eurolla edelleen. Kuitenkin huomataan että edes näillä tuilla, sponssirahalla ei kuluja saada korvattua. Edes hinnan nosto 75 euroon ei riitä korjaamaan budjettivajetta.

Tällä alustuksella haluamme antaa ehdotuksiamme ja avata keskustelua Fuusion tulevaisuudesta.
Ehdotuksemme ovat (ei paremmuusjärjestyksessä):
  • Fuusio aikaisempien vuosien tapaan siten, että osallistujamaksu nostetaan kattamaan kulut. (85-90 €/hlö)
  • Fuusio aikaisempien vuosien tapaan siten, että jatkot ovat kämäiset esim. Smökki yms... (75 €/hlö)
  • Vuokrataan halpa (ehkä kämänen) tila ja pitopalvelu. (75 €/hlö)
  • Vuokrataan hienompi tila, tehdään ruoat itse/vaihtotyövoimalla. (65 €/hlö)
  • Osittain ruoat itse, osittain pitopalvelu ja hienompi tila. (75 €/hlö)
Hinnat ovat suuntaa-antavia.

Fuusionönnönnööt,
Mariia ja Eetu

P.S. Jos ruokia tehdään itse, saa meille jo ilmoittautua vapaaehtoiseksi :P

Lari Koponen

Re: Fuusio 67 -- Mitä sinä haluaisit Fuusiolta?

Post by Lari Koponen » 28.10.2013 20:57

Mariia Keitaanniemi wrote:Moikka kiltalaiset,
– –
Ehdotuksemme ovat (ei paremmuusjärjestyksessä):
  • Fuusio aikaisempien vuosien tapaan siten, että osallistujamaksu nostetaan kattamaan kulut. (85-90 €/hlö)
  • Fuusio aikaisempien vuosien tapaan siten, että jatkot ovat kämäiset esim. Smökki yms... (75 €/hlö)
  • Vuokrataan halpa (ehkä kämänen) tila ja pitopalvelu. (75 €/hlö)
  • Vuokrataan hienompi tila, tehdään ruoat itse/vaihtotyövoimalla. (65 €/hlö)
  • Osittain ruoat itse, osittain pitopalvelu ja hienompi tila. (75 €/hlö)
– –
Tämäpä harmillista. Ravintolahinnat ovat näköjään kasvaneet huomattavasti muuta hintakehitystä nopeammin, koska vielä "silloin ennen" hintahaitari alkoi alle 50 eurosta kivoissa paikoissa (ainakin hieman pienemmälle juhlijamäärälle, ja joskus 2010–2011 välillä; muistaakseni). Toisaalta, väkimäärästä ei mielestäni saa missään nimessä tinkiä merkittävästi.

Mielestäni kaikissa vaihtoehdoissa on omat hyvät, ja valitettavasti myös huonot, puolensa.

85 euroa, tai enemmän, on aika paljon vuosijuhlasta, ainakin opiskelijalle. Toki, osa vuosijuhlista on jo näin kalliita, mutta silti. Toisaalta, mielestäni 85 euroa ja hyvät jatkot on parempi kuin 75 euroa "Smökki-jatkoilla". Lopputuloksesta ei kannata tinkiä suhteellisen pienen hinnanpudotuksen takia.

Ideaalinen vuosijuhla olisi mukavan hintainen, mutta ei missään nimessä missään määrin kämäinen. Tämä näyttää olevan saavutettavissa vain (ainakin osittain) itse tehdyilllä ruuilla. Toisaalta itse tehdyt ruuat toisaalta vaativat paljon vapaaehtoista työvoimaa, jolloin käy helposti niin että yksittäisen vapaaehtoisen työmäärä kasvaa liiaksi. Tämä ei ole myöskään hyvä idea.

Oma, erittäin puolueellinen mielipiteeni kannattaisi maltillista hinnan korotusta, jotta juhlan juhlavuudesta ei tarvitse tinkiä ja työvoiman tarve ei kasva liikaa. Toki, mikäli innokasta työvoimaa löytyy, niin sitä voi käyttää kaikkiin soveltuviin osiin ruuanlaittoa. (Tosin, nykyiselläänkin taitaa olla niin, että coctail-tilaisuuden, jatkojen ja ja-jatkojen ruuat ovat itse tehtyjä; joten kaikki lisä olisi sitten suoraan jo pääjuhlaan. Vai olenko erehtynyt?)

Mariia Keitaanniemi

Post by Mariia Keitaanniemi » 28.10.2013 21:55

Kyllä, juurikin näin cocktail-tilaisuuden ja jatkojen ruoat tehdään itse, jajatkot jätettäneen järjestämättä (?). Eli itsetehtyjen ruokien osuus lisääntyisi pääjuhlaan.

Ravintoloiden menuita tarkasteltuani voin todeta, että Fyysikkokillan syksyn sitseillä on tarjoiltu parempia ruokia kuin mitä ainakaan kaikki ravintolat pystyvät tarjoamaan. Ruoan laadusta siis ei juuri itsetekemällä tarvitse tinkiä. Tosin mahdollinen tekijäpula on suurin este tähän vaihtoehtoon. Osan ruoista tosin voisi tehdä aluilleen jo aiempina päivinä, jolloin Fuusioon osallistumisesta ei järkkäilyn takia tarvitsisi tinkiä.

Olemme myös selvitelleet vaihtoehtoa, jossa keittiölle palkattaisiin yksi/muutama ammattilainen ja vapaaehtosina varsinainen työvoima. Näin säästettäisiin kuluissa: voidaan itse ostaa raaka-aineeta ja maksaa vain muutamalle palkkaa. Tällöin myöskään kenellekään vapaaehtoiselle ei koituisi kohtuutonta vastuuta esim. onnistuneesta pääruoasta..

Huomautuksena myös, että 75 euron hinta on jo 10 eurolla nostettu viime vuodesta.

Heikki Pulkkinen

Post by Heikki Pulkkinen » 29.10.2013 10:24

Mariia Keitaanniemi wrote:Kilta maksaa Fuusiosta puhtaasti noin 3000 euroa vuodessa, tähän päälle Fuusion saamat sponssit.
Tämä ei kyllä ole aivan totta. Tänä vuonna kilta päätti käyttää Fuusioon 3500 euroa sisältäen sponssit. Tässä ajatuksena on siis se, että näin suunnitteluvaiheessa ei tarvitsisi stressata sponssien määrästä. Ja täytyy myös muistaa, että tuosta reilu 1000 euroa menee muille järjestöille (lähinnä killoille) tarjottuihin illalliskortteihin.

Minusta summan voisi ensi vuodelle kasvattaa 4000 euroon.
Heikki Pulkkinen
041 437 7542
heikki.j.pulkkinen@gmail.com

ankotila

Post by ankotila » 31.10.2013 23:04

Heippa!

Vaikka maailmantaloudella menee huonosti, sama ei onneksi päde kaikkiin fyysikkokillan jäseniin. Niinpä toivon/uskon/luotan, että pystymme tekemään hienosti ja tyylikkyydestä säästämättä itse joitakin asioita. Näinpä kannatan ehdotusta:
Osittain ruoat itse, osittain pitopalvelu ja hienompi tila. (75 €/hlö). Olen itse valmis töihin!

Terveisin
Anii

Mariia Keitaanniemi

Post by Mariia Keitaanniemi » 08.11.2013 13:49

Heips!

Eetun kanssa asioita punninneena olemme päätymässä ulkopuoliseen pitopalveluun ja tilaan. Kaikkien kolmen ruokalajin tekeminen, kun tunkittaisi ehkä liikaakin kiltalasia. Lisäksi pitopalvelulta saammamme tarjouksen mukaan jälki-/alkuruoan itse tekemisessä säästäisi noin 2-2,5 euroa. Tämä on aika merkityksetön summa siihen, että tarvitsisimme tilat ja tekijät ruoalle ennen Fuusiota. Uskomme että pystymme näillä järjestämään hienon ja arvokkaan Fuusion 75 euron hintaan osallistujille! :)

Post Reply