Kriisiviestintäohje

Kiltalaisen ohje vaikeisiin tilanteisiin

Tämän ohjeen tarkoituksena on tarjota apua erilaisiin tilanteisiin, joihin kiltalainen voi törmätä killan toiminnassa ja sen ulkopuolella. 

AYY:lla on hyvin kattava tapahtumanjärjestäjän ohje, jossa käsitellään tapahtumanjärjestämistä ja mahdollisia vaikeita tilanteita, joita tapahtumassa saattaa kohdata. Ohje on hyödyllinen, vaikket olisikaan tapahtumanjärjestäjä.

Tämä ohje on koostettu AYY:n ohjeen pohjalta.

Toiminta poikkeavassa tilanteessa

  • Selvitä mahdollisimman pian, mistä on kyse (tulipalo, tappelu, häirintä…). Älä kuitenkaan tee hätiköityjä johtopäätöksiä, ja pysy rauhallisena. Ota tilanne haltuun.
  • Ota tilanteen ratkaisemiseksi apuun muita järjestäjiä, jos mitenkään mahdollista.
  • Mikäli pystyt niin tekemään turvallisesti, koeta ratkaista tilanne itse (alkusammutus, riitapukarien rauhoittaminen…)
  • Älä aseta itseäsi vaaraan
  • Tapahtuman vastuuraatilaiseen voi olla aina yhteydessä; jos hän ei ole tavoitettavissa, voi kehen tahansa raatilaiseen olla yhteydessä.
  • Haastavissa tilanteissa voit soittaa myös AaltoAPUA 050 4646462. HUOM! Tämä ei korvaa 112, hätätilanteissa soita 112. 
  • Mikäli tilanne on akuutti tai uhkaa pahentua nopeasti:
    • Soita 112.
    • Kerro, mitä on tapahtunut. 
    • Kerro tarkka osoite ja kunta. 
    • Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin. 
    • Toimi annettujen ohjeiden mukaisesti. 
    • Lopeta puhelu vasta saatuasi siihen luvan. 
    • Opasta auttajat paikalle. 
    • Soita uudestaan, mikäli tilanne muuttuu. 
    • Hätäpuheluihin vastataan mahdollisimman nopeasti ja aina soittamisjärjestyksessä. 
    • Et tarvitse koskaan suuntanumeroa. 
    • Hätäpuhelu on maksuton.

Kriisiviestintä

Kriisiviestinnällä tarkoitetaan tässä yhteydessä tilanteita, joita ei pystytä selvittämään kokonaan tapahtuman aikana, tai joista media voisi kiinnostua. Kriisiviestinnässä on erittäin tärkeää, että tiedottaminen on selkeää, luotettavaa, ja hallittua. Yleensä kriisiviestintä liittyy vaikeisiin tilanteisiin, ja siksi on tärkeää että välitetty tieto on luotettavaa.

Kriisiviestinnästä killassa vastaa aina raati, ja ensisijaisesti puheenjohtaja.  

Killan toiminnasta vastaa viime kädessä raati, ja siksi onkin tärkeää, että raadille viestitään tapahtuneesta nopeasti, mutta tarkasti. Käytännössä kaikista poikkeavista tilanteista kannattaa kertoa omalle vastuuraatilaiselle; mitä vakavampi tapaus kyseessä, sitä nopeammin kannattaa olla yhdessä. Raati tekee päätöksen siitä, viestitäänkö tapauksesta enemmän.

Ohjeita viestintään:

  • Odota, että akuutti tilanne on saatu ratkaistua.
  • Kirjaa itsellesi ylös mitä on tapahtunut, ketkä ovat osallisia, heidän yhteystietonsa, muuta tapahtumaan liittyvää.
  • Ota viimeistään tässä kohtaa yhteys vastuuraatilaiseen, tai mikäli hän ei ole tavoitettavissa, killan puheenjohtajaan.
  • Vaikka alussa kertoisit asian eteenpäin puhelimessa suullisesti, toimita myös (lyhyt) kirjallinen kuvaus tapahtuneesta
  • Kerro kaikki mitä tiedät, mutta älä ryhdy arvailemaan; jos et ole varma jostakin, kerro se.
  • Kriisiviestinnästä killassa vastaa aina raati, ja ensisijaisesti puheenjohtaja. Älä itse kerro tietoja eteenpäin muille kiltalaisille tai medialle.
  • Jos kiltalaiset/kaverit kyselevät mistä on kyse, kerro ettet voi kertoa, mutta asiasta tullaan tiedottamaan.
  • Mikäli median edustajat yrittävät tiedustella tapahtuneesta, ohjaa heidät ottamaan yhteys killan puheenjohtajaan.
  • Se, ettei tapahtuneesta lähdetä heti kertomaan, on myös asianomaisten yksityisyyden takia tärkeää.